چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
۰ نفر

انقلاب مشروطیت را می‌توان به یک زلزله بزرگ سیاسی در تاریخ معاصر ایران تشبیه کرد. مردمی که قرن‌ها در نظام پادشاهی زندگی کرده بودند، برای نخستین بار در تاریخ ایران گرد هم جمع شدند تا با محدود کردن قدرت مطلقه شاه، این ‌بار خود و نمایندگان‌شان در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و امور اداره کشور سهم داشته‌ باشند.

زمانی

به گزارش همشهری آنلاین، اگرچه برخی از تاریخ‌شناسان نقطه آغاز انقلاب مشروطیت را مسجد خادم‌الملک و ماجرای بانک استقراضی روس‌ها دانسته‌اند و برخی ماجرای موسیو نوز بلژیکی و فلک کردن بازاریان و تجار تهرانی به‌دلیل گرانی قند را زمینه‌ساز شعله‌ور شدن انقلاب مشروطیت درنظر گرفته‌اند، اما قدر مسلم این است که نخستین جرقه مشروطه‌خواهی با همراهی مردم تهران، علما، روشنفکران و اقشار و گروه‌های مختلف سیاسی در تهران زده شد و سپس از پایتخت به دیگر نقاط کشور سرایت کرد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

بنابراین ردپای انقلاب مشروطیت از آغاز تا امضای فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین‌شاه را باید در جای‌جای تهران جست‌وجو کرد؛ از بست‌نشینی علما در مسجد امام‌خمینی(ره) (شاه سابق) و پس از آن در حرم شاه‌عبدالعظیم حسنی(ع)، تا ماجرای سفارت انگلیس و بست‌نشینی اصناف و گروه‌های مختلف اجتماعی و در نهایت تحریر پیش‌نویس فرمان مشروطیت در خانه پیرنیا، امضای فرمان مشروطیت در کاخ صاحبقرانیه و برگزاری جشن افتتاح مجلس شورای ملی در کاخ گلستان؛ همگی در اماکن تاریخی و مهم تهران رخ داده‌اند.

با وجود اینکه مشروطیت به گواه تاریخ در تهران آغاز شد، اما هنوز در پایتخت هیچ مکانی به‌عنوان نماد مشروطه‌خواهی ثبت نشده است. درحالی‌که در تبریز که بعدها به انقلاب مشروطه‌ پیوست، اکنون خانه کوزه‌کنانی که محل تجمع مشروطه‌خواهان تبریز بوده است به‌عنوان نماد و نشان مشروطه‌خواهی در این شهر شناخته می‌شود. به‌نظر می‌رسد باید در تهران هم مکانی را به‌عنوان نماد مشروطه‌خواهی مردم پایتخت به انقلاب مشروطیت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین وقایع سیاسی تاریخ معاصر ایران که تأثیر مستقیم بر سرنوشت مردم کشور داشته‌ است، اختصاص داد.

یادداشت | جرقه مشروطیت در تهران زده شد

کد خبر 779060

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha